
У нашій державі приділяється багато уваги з боку Президента України, першої леді та уряду України вирішенню питань включення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до активного соціального життя та питань інклюзивності. Освітня безбар’єрність – це створення рівних можливостей та вільного доступу до освіти. Якщо інклюзія — це процес, то безбар’єрність— нова суспільна норма, яка містить у собі доступність, а саме: можливість мати доступ до об’єктів і послуг та універсальний дизайн — у центрі уваги якого знаходиться людина і який враховує потреби кожного та кожної.
За результатами моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю постійно діючими комісіями, створеними наказами керівників закладів освіти, обстежено будівлі навчальних корпусів, гуртожитків, майстерень кожного закладу освіти області.
Установлено, що із 432 функціонуючих закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО) засобами безперешкодного доступу облаштовано 368 закладів (85%); із 350 функціонуючих закладів дошкільної освіти забезпечено архітектурну доступність до 168 (48 %); усі 17 (100 %) закладів професійної (професійно-технічної) освіти облаштовано пандусами; із 28 закладів вищої та фахової передвищої освіти мають пандуси 20 (71 % ). Крім цього, забезпечено доступність до 17 приміщень закладів позашкільної освіти.
У 406 (94%) ЗЗСОта 317 (91%) ЗДО вхідні двері мають ширину не менше, ніж 0,9 метра.
У всіх закладах освіти на верхній та нижній сходинці сходового маршу наявні сигнальні стрічки.
У 171 ЗЗСО наявні поручні, відповідно до вимог (на висоті 0,9 м та 0,7).
У 3-ох закладах функціонують внутрішні підйомники для учнів з порушеннями опорно-рухового апарату.
У 72 ЗЗСО наявні санітарно-гігієнічного приміщення, пристосовані для маломобільних груп населення.
У ЗЗСО, де здобувають освіту діти з ООП, встановлені вуличні стенди для створення інклюзивного простору.
У 92 укриттях для учнів ЗЗСО наявні пандуси із забезпеченням доступності для маломобільних груп населення.
Лише через розбудову інклюзивного та безбар’єрного суспільства можна забезпечити право кожної дитини зростати в родині, отримувати якісну освіту, буди інтегрованою у життя та розвиватися відповідно своїх потреб та можливостей.
Інклюзивне навчання в Черкаській області наразі забезпечує 383 заклади освіти області, у тому числі 252 заклади загальної середньої освіти та 131 заклад дошкільної освіти. У них функціонує 898 класів та 245 дошкільних груп. Інклюзивним навчанням охоплено 1740 дітей, зокрема 1240 учнів закладів загальної середньої освіти та 500 вихованці з числа дошкільнят. Крім цього, на базі трьох Черкаських міських шкіл створено та функціонують 9 спеціальнихкласів для 99 дітей з особливими освітніми потребами. Для забезпечення належного освітнього процесу дітей з ООП введено 1075 посад асистента вчителя та вихователя (846 посад асистента вчителя і 229 асистента вихователя).
Для більш комфортного та ефективного навчання дітей з ООП у закладах освіти створено 235 ресурсних кімнат (у закладах загальної середньої освіти – 160, у закладах дошкільної освіти –75) та 19 медіатек для розширення доступу дітей до медіаресурсів.
У Черкаській області функціонує 25 інклюзивно-ресурсних центрів, діяльність яких забезпечує 143 фахівці, які проводять комплексну оцінку розвитку дитини, здійснюють системний кваліфікований супровід осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб та надають психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові та інші послуги дітям з ООП.
У своїй роботі фахівців ІРЦ використовують сучасні методики для визначення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини. На обліку в ІРЦ області перебуває 10140 дітей з ООП.
Інклюзивно-ресурсні центри восьми територіальних громад, зокрема: Черкаської, Канівської, Городищенської, Маньківської, Монастирищенської, Тальнівської, Кам’янської, та Паланської використовують мобільний ІРЦ – автомобільний транспортний засіб спеціального призначення, обладнаний для проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП, які проживають у віддалених населених пунктах та мікрорайонах.